Ostatnia aktualizacja atrykułu: 2022-08-14 by Gracz-Towarzysz
Myślenie od najmłodszych lat rozwija nasz mózg uzbrajając go w coraz nowsze połączenia neuronowe. Ćwicz umysł z rodziną, znajomymi i miej przy tym dużo zabawy. Gra w skojarzenia jest idealna do tego. Dziecinnie prosta, bardzo elastyczna gra, która pomaga ci w rozwoju osobistym a twoim dzieciom pomimo rozwoju zapewni dużo rozrywki. Idealna do gry w kolejce do lekarza czy podczas długiej podróży na wakacje.
Spis Treści
Jak grać w skojarzenia ?
Gra w skojarzenia jest grą niewymagającą do grania potrzebujesz jedynie chętnych graczy oraz trochę wolnego czasu. Gra dobrze sprawuje się podczas urlopu gdy dzieciom się nudzi, lub gdy jedziecie na wakacje. Pociąg? Samochód ? Polana ? Leżak każde z tych miejsc jest bardzo dobre do gry. Obok gry nigdy przenigdy świetna na każdą imprezę.
Ilość graczy zależy od ilości chętnych. Najlepiej w grę grać od dwóch do ośmiu graczy. Można grać w większej grupie, ale czas do dodania czegoś od każdego gracza się wydłuża.
Najlepiej gdy wszyscy gracze usiądą w kółku w niedalekiej odległości. Tak, aby każdy z graczy mógł słyszeć pozostałych. Pierwszy zawodnik wybierany losowo wypowiada na głos jedno słowo np. Rower. Kolejny gracz w kolejności z ruchem wskazówek zegara (lub odwrotnie do niego) musi dopowiedzieć słowo, które jakkolwiek łączy się ze słowem Rower np. Trasa. W kwestiach spornych, czyli czy słowo pasuje lub łączy się z poprzednim słowem, rozstrzygamy poprzez demokratyczne głosowanie w grupie graczy. Jeśli zakwestionowane słowo zostaje poddane głosowaniu i przejdzie je z akceptacją gra idzie dalej.
Kariera gracza kończy się w dwóch sytuacjach:
- Gdy gracz potrzebuje więcej niż trzy sekundy na podanie słowa, które łączy się z poprzednim.
- Gdy gracz użyje słowa wcześniej już użytego przez innego gracza lub przez niego samego.
Gracze wyeliminowani dalej uczestniczą w głosowaniu w kwestiach spornych, lecz nie mogą dodawać słów (kolejka ich omija). Zwycięzcą zostaje gracz, który nie popełni żadnego błędu i zostanie jako jedyny na „placu boju”. Gdy wyłonimy zwycięzcę grę można zacząć od nowa w pełnym składzie.
Przykład niespójności skojarzeń w grze w skojarzenia:
- Rower
- Trasa
- Tir
- Stacja Benzynowa
Tesla(Auto elektryczne)
Auta marki Tesla są elektryczne więc nie mają czego szukać na stacji benzynowej. 🙂
Podłoże psychologiczne gry w skojarzenia.
Bardzo znany szwajcarski psycholog Carl Gustav Jung śmiało wysuwa tezę, że odpowiedzi i reakcje w grze w skojarzenia ujawnia nasz prawdziwy charakter. Poprzez połączenie skojarzeń, doznań mądrości oraz wspomnień kojarzymy słowa łączące. Przykładem rozbieżności skojarzeń jest na przykład sytułacja gdy pierwszy gracz wypowiada słowo Pies. Następny gracz łączy to ze słowem przyjaciel a inny łączy to ze słowem ugryzienie. Wypowiedzenia słowa łączonego wieże się z wcześniejszymi doświadczeniami z psami danej osoby. Według tezy tego psychologa gdy gracz odpowiada dłużej niż 3 sekundy boi się wyjawić swoje pierwsze skojarzenie, które może być dla niego niekomfortowe, i ratuje się wymyślaniem innego. Gra w skojarzenia może posłużyć psychoanalizie więc nie bójmy się poświecić trochę więcej czasu na dobór odpowiedniego słowa, które może być przyczynkom do ujawnienia prawdziwego ja innego gracza. Dajmy ponieść się grze i obserwujmy pod kątem psychologicznym innych graczy. Może to ujawnić prawdziwe ich intencje i myśli.
Gra w skojarzenia przykłady.
Pierwsze słowo: Guma Szczęka Boks Sport Skok w dal Piasek Plaża Sahara Afryka Kontynent Europa Paryż Bagietka Piekarnia | Pierwsze słowo: Koło Wóz Siano Pole Rolnik Wujek Rodzina Zdjęcie Aparat Zęby Ubytek Droga Wakacje Majorka | Pierwsze słowo: Pies Przyjaciel Szkoła Lekcja Nauka Książka Biblioteka Budynek Cegła Piec Piekarz Mąka Zboże Rolnik Mleko |
Gra w skojarzenia druga wersja.
Drugą wersją gry w skojarzenia jest wersja, w której każdy gracz wypowiada słowo, na które kończy się ostatnie wypowiedziane skojarzenie.
Przykład:
- Rower
- Regał
- łódka
- Ananas
- Sosna
- Antresola
- Agrest
- Topór
- Róg