>

Gra w palanta – zabawa, rywalizacja i emocje w jednym

Ostatnia aktualizacja atryku艂u: 2023-02-27 by Gracz-Towarzysz

Gra w palanta – pami臋tacie j膮? Bynajmniej u mnie, wiosn膮, latem i wczesn膮 jesieni膮, grali艣my na lekcjach w-fu. By艂a to jedna z najfajniejszych gier zespo艂owych. Pe艂na 艣miechu, ciekawych sytuacji, cz臋sto nieprzewidzianych. W palancie podw贸rkowym nie ma miejsca na nud臋 – gra ta zapewnia wiele emocji i pozytywnej energii.

gra w palanta zasady

Zasady gry w palanta dla amator贸w

Gra w palanta wci膮偶 jest popularna w Polsce i innych krajach Europy 艢rodkowej i Wschodniej. Mimo 偶e wiele dzieci i m艂odzie偶y korzysta z nowoczesnych form rozrywki, palant podw贸rkowy wci膮偶 przyci膮ga graczy swoj膮 prostot膮 i spontaniczno艣ci膮. Palant to jedna gier z przesz艂o艣ci obok gry w gum臋, kt贸ra si臋 nie nudzi艂a. Aby rozpocz膮膰 gr臋 w palanta, trzeba wyznaczy膰 pole gry. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w jest to prostok膮t narysowany kred膮 na boisku b膮d藕 asfalcie, kt贸rego kr贸tszy bok okre艣la si臋 jako „lini臋 NIEBA”, a przeciwleg艂y, d艂u偶szy jako „lini臋 PIEK艁A”. Na 艣rodku pola umieszcza si臋 tzw. lini臋 艣rodkow膮. 

Przy linii „NIEBA”  umieszcza si臋 p贸艂okr膮g, zwany „gniazdem”, z kt贸rego pi艂ka jest wybijana.  Gdy mamy ju偶 pole gry, np. na boisku, podw贸rku, w parku, wybiera si臋 kapitan贸w – matki – z obu dru偶yn. Warto r贸wnie偶 wyznaczy膰 s臋dziego, kt贸ry b臋dzie obserwowa艂 przebieg gry i liczy艂 punkty. Nast臋pnie matki losuj膮 pola gry z pomoc膮 palanta.

Aby to zrobi膰, na zmian臋 chwytaj膮 kij „w gar艣膰鈥. Decyduje o tym wcze艣niejsza rozgrywka, podczas kt贸rej np. s臋dzia, podrzuca pi艂k臋 wysoko w g贸r臋, a matka, kt贸ra pierwsza j膮 z艂apie, ma pierwsze艅stwo w wyborze zawodnik贸w do swojej dru偶yny. Pierwsza wybiera matka nieba, a nast臋pnie matka piek艂a. Teraz zajmujemy pozycje na polu gry – dru偶yna nieba staje za lini膮 鈥濶IEBO鈥 a dru偶yna piek艂a, rozstawia si臋 za lini膮 艣rodkow膮. W grze ka偶dy zawodnik ma jedn膮 pr贸b臋 odbicia pi艂ki, ale matki maj膮 a偶 trzy. 

Jak si臋 gra w palanta? To nie takie trudne !

Zasada gry jest prosta. Dru偶yna „nieba” musi odbi膰 pi艂k臋 i przebiec ca艂e pole gry. Dru偶yna „piek艂a” musi natomiast 艂apa膰 pi艂k臋 i odrzuca膰 j膮 z powrotem w kierunku gniazda. W grze ka偶dy zawodnik ma jedn膮 pr贸b臋 odbicia pi艂ki (matki maj膮 trzy pr贸by). Zawodnicy stoj膮 w kolejce wzd艂u偶 linii nieba, a tylko ten, kt贸ry odbija, stoi w gnie藕dzie trzymaj膮c pi艂k臋 i kij. Pi艂k臋 podbi膰 mo偶na z do艂u lub od g贸ry, ale trzeba to zrobi膰 tak, by przelecia艂a nad lini膮 艣rodkow膮 pola lub przeturla艂a si臋 po ziemi za t臋 lini臋.

Nast臋pnie zawodnik zostawia kij w  gnie藕dzie i biegnie, aby dobiec w linii prostej do linii „PIEK艁A” i z powrotem do „NIEBA”. Je艣li nie uda mu si臋 przebiec ca艂ego cyklu za jednym odbiciem, kontynuuje bieg po odbiciu kolejnego zawodnika. W grze jest tak偶e mo偶liwo艣膰 przystanku na linii 艣rodkowej, ale je艣li przebiegniemy bez przystanku, zdobywamy dwa punkty zamiast jednego. Jednak mo偶na te偶 „spali膰”, czyli nie uda si臋 przebiec z powodu nieudanego odbicia, wypadni臋cia pi艂ki poza pole, przekroczenia linii 艣rodkowej przed zawodnikiem lub zostania ubitym.

Co to znaczy, 偶e gracz jest spalony ?

Spalenie to sytuacja, w kt贸rej zostajemy chwilowo wy艂膮czeni z gry. Wtedy nie mo偶emy ani odbija膰 pi艂ki, ani biega膰 po boisku. Stajemy wtedy w  pobli偶u dru偶yny i czekamy, a偶 kto艣 z naszych koleg贸w lub kole偶anek nas wybawi, czyli przebiegnie po boisku i dotknie nas, co oznacza nasz powr贸t do gry. Jeden gracz mo偶e wybawi膰 tylko jednego wsp贸艂gracza, kt贸ry zosta艂 spalony i wr贸ci膰 do dru偶yny, aby kontynuowa膰 gr臋. Aby unikn膮膰 sytuacji, w kt贸rej zostaniemy spaleni, powinni艣my uwa偶nie obserwowa膰, gdzie znajduje si臋 pi艂ka i przewidzie膰 czy zd膮偶ymy dobiec do kolejnej linii.

Je艣li uwa偶amy, 偶e nie uda nam si臋 dotrze膰 na czas, lepiej zatrzyma膰 si臋 i poczeka膰 na kolejne odbicie zawodnika z naszej dru偶yny. Zamiast kontynuowa膰 bieg i nara偶a膰 si臋 na spalenie. W ten spos贸b zdob臋dziemy tylko jeden punkt za bieg, ale unikniemy ryzyka wykluczenia z gry.

Dru偶yna 鈥減iek艂a鈥 i zmiana p贸l gry

Dru偶yna piek艂a odgrywa wa偶n膮 rol臋 w grze. Ona goni pi艂k臋 i pilnuje, aby nie przekroczy艂a linii. Niestety, pomimo ich stara艅, 鈥減iek艂o鈥 nie mog膮 zdoby膰 punkt贸w dla siebie. Dlatego ich g艂贸wnym celem jest zmiana p贸l gry. Zmiana ta mo偶e nast膮pi膰 w kilku przypadkach:

  • zawodnik dru偶yny 鈥減iek艂a鈥 z艂apie pi艂k臋 w locie, 
  • Kiedy kij, palant, znajduj臋 si臋 poza gniazdem,
  • gdy w dru偶ynie nieba nie b臋dzie ju偶 nikogo do odbijania.
  • Ostatecznie, je艣li minie 20 minut od pocz膮tku rozgrywki i nie b臋dzie jeszcze 偶adnej zmiany p贸l, dru偶yna piek艂a automatycznie przejmuje pi艂k臋 i graj膮 na polu nieba.

Dru偶yna piek艂a musi utrudnia膰, dru偶ynie nieba zdobywania punkt贸w poprzez „ubijanie” jej zawodnik贸w. Ubicie oznacza dotkni臋cie pi艂k膮 zawodnika 鈥渘ieba鈥 w ruchu, gdy znajduje si臋 on mi臋dzy liniami. Zawodnik dru偶yny 鈥減iek艂a鈥 mo偶e albo rzuci膰 pi艂k膮 w biegn膮cego zawodnika, albo dotkn膮膰 go pi艂k膮, je艣li jest wystarczaj膮co blisko. Wtedy „spalony” zawodnik wraca do poczekalni, ale ubicie nie jest wa偶ne w przypadku, gdy pi艂ka odbije si臋 od ziemi i potem dotknie zawodnika. Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e biegn膮cy zawodnik zosta艂 umy艣lnie zatrzymany. Mi臋dzy liniami przez graczy dru偶yny piek艂a, co uniemo偶liwi艂o mu bieg, lub gdy biegn膮cy zawodnik z艂apie celowo rzucan膮 w niego pi艂k臋. Pi艂k臋 odrzuca si臋 do dru偶yny nieba, a sam zawodnik cofa si臋 na lini臋, kt贸r膮 zdoby艂, zanim pr贸bowano go ubi膰.

Wa偶na regu艂a gry w palanta!

W trakcie gry w palanta podw贸rkowego obowi膮zuj膮 pewne regu艂y. Gracz, kt贸ry trzyma pa艂eczk臋, nie mo偶e przekroczy膰 linii wyznaczonej przez przeciwnik贸w. Zawodnik, kt贸ry przej膮艂 pi艂k臋, nie mo偶e si臋 zatrzyma膰! Musi ca艂y czas porusza膰 si臋 po polu. Nie wolno te偶 przeciwnikom przeszkadza膰 w trakcie wykonywania akcji – to znaczy, 偶e nie mo偶na mu blokowa膰 drogi, przewraca膰 itp.

Gra w palanta podw贸rkowego wymaga nie tylko zwinno艣ci, szybko艣ci i koordynacji ruchowej, ale tak偶e umiej臋tno艣ci losowania zawodnik贸w i strategii dru偶ynowej, co czyni j膮 emocjonuj膮c膮 i wci膮gaj膮c膮 dla wszystkich uczestnik贸w.

Najcz臋艣ciej zadawane pytania na temat gry w palanta

Napisz komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *